Gebrekencheck stap 3 - tuin of toegangspad

Is het probleem in de tuin of aan het toegangspad een ‘ernstig gebrek’? En wie moet het oplossen? U ontdekt het in deze laatste stap van de Gebrekencheck. 

Heeft u last van één van de volgende dingen? Dan is er misschien sprake van een (ernstig) gebrek, dat de verhuurder moet oplossen. 

  • Er vormen zich plassen water in de tuin. Het water zakt niet weg, als gevolg van verzakking van de grond en/of doordat de grond niet genoeg water doorlaat (bijvoorbeeld door een leemlaag). 
  • Door grondverzakking vallen gaten in de tuin of de buitenplaats met name langs de gevel. 
  • Het toegangspad om bij de woning te komen is ongelijkmatig verzakt.
  • De opstap vanaf het toegang pad naar de woonruimte of de schuur of berging is meer dan 0,22 meter hoog en er is geen opstapje of trap. 
     

Wat kunt u doen bij een (ernstig) gebrek?

Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Let op: is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis? Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder. 

Lees hoe u gebreken en gevolgschade meldt én wat kunt doen als uw verhuurder het probleem niet op tijd oplost. Ga naar   

. pagina voor huurders van kamers, sociale- of middenhuurwoningen
. pagina voor huurders in de vrije sector
. pagina voor verhuurders.  

Heeft u een ander probleem in de tuin of aan het toegangspad?

Dan is het misschien  

  • geen gebrek, maar een kleine reparatie, die de huurder zelf moet oplossen. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.  
  • een gebrek dat niet veel voorkomt. Kijk in het Beleidsboek Gebreken. Is het probleem inderdaad een gebrek volgens het beleidsboek? Kijk dan hierboven wat u kunt doen.