Onderhoud en gebreken aan uw woning
Huurt u een woning in de vrije sector? Dan is het onderhoud verdeeld tussen u en de verhuurder. De verhuurder zorgt voor het groot onderhoud. U zorgt zelf voor het klein onderhoud.
Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht met onderhoudstaken. Daarin staat wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud. Heeft u schade veroorzaakt aan uw woning of kamer? Dan moet u zelf voor de reparatie daarvan zorgen.
Afspraken over kleine reparaties
Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Kost een reparatie u veel geld? En kunt u het niet zelf makkelijk uitvoeren? Dan moet uw verhuurder de reparatie alsnog betalen.
Uw verhuurder kan afspreken om kleine reparaties voor u uit te voeren. Hij mag de kosten dan doorberekenen in de servicekosten.
Tip: Loop samen met de verhuurder door de woning voordat u het huurcontract ondertekent. Schrijf op hoe het onderhoud van de woning op dat moment is. Zo’n beschrijving heet een opnamestaat van de woonruimte. Vraag hiervoor een opnamestaat en/of inspectieformulier bij uw verhuurder op.
Let op: u kunt alleen naar de Huurcommissie als dat in uw huurcontract staat
Als huurder in de vrije sector kunt u de Huurcommissie alleen inschakelen als in uw huurcontract staat dat u bij meningsverschillen naar de Huurcommissie kunt stappen. Of als u dat later heeft afgesproken met uw verhuurder, bijvoorbeeld per e-mail.
U krijgt geen bindende uitspraak, maar een advies voor u en uw verhuurder
De Huurcommissie kan volgens de wet geen bindende uitspraak doen over gebreken in een vrijesectorwoning. Onze uitspraak geldt daarom als advies. Met dit advies kunt u in gesprek om het geschil samen met uw verhuurder op te lossen.
Advies tot huurverlaging alleen bij ernstige gebreken
Als de Huurcommissie uitspraak mag doen tussen u en uw verhuurder, dan adviseren we alleen over huurverlaging als er (ernstige) gebreken zijn. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is om de Huurcommissie in te schakelen.
Wat voor soort gebreken zijn er?
Er zijn 3 soorten gebreken waarbij u de Huurcommissie kan inschakelen:
- Categorie A: zeer ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:
- geen daglicht in de woning
- geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer
- geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen
- Categorie B: ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:
- ernstige schimmel en houtrot
- ernstige lekkage door regen
- geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen
- verzakte of scheefstaande buitenmuren
- Categorie C: overige ernstige gebreken. Bijvoorbeeld:
- ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie
- ernstige lekkage van leidingen
- ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht.
Over welke gebreken doet de Huurcommissie geen uitspraak
Wij kunnen geen uitspraak doen over:
- het opknappen of vernieuwen van uw woning, bijvoorbeeld het plaatsen van dubbelglas;
- gebreken aan een gaskachel;
- ongedierte;
- geen internet of tv-aansluiting.
Als uw verhuurder de gebreken niet repareert
Uw verhuurder hoort de gebreken op te lossen. Maar de Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om dit te doen. Op Rijksoverheid.nl vindt u meer informatie over hoe u ervoor zorgt dat de verhuurder slecht onderhoud aanpakt.
Heeft u afgesproken dat u bij meningsverschillen naar de Huurcommissie kunt stappen? Lees hier wat u kunt doen.