Gebrekencheck
Heeft u last van schimmel, lekkage of een ander probleem in of rond uw huurwoning of kamer? Doe de Gebrekencheck en ontdek wie het probleem moet oplossen en of u de Huurcommissie kunt inschakelen.
Lees eerst dit
Het onderhoud van een huurwoning of kamer is verdeeld tussen de huurder en de verhuurder. Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht, daarin staat precies wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud.
Is er een probleem dat de verhuurder moet oplossen? Dan is het belangrijk dat de huurder het probleem meldt aan de verhuurder.
Wat is een gebrek?
Niet elk onderhoudsprobleem is een gebrek dat de verhuurder moet oplossen. In het Beleidsboek gebreken van de Huurcommissie staat een lijst met onderhoudsproblemen die volgens de wet een gebrek zijn. En hoe ernstig het gebrek is.
In deze Gebrekencheck staan de 19 gebreken die het meest voorkomen.
Zo werkt de Gebrekencheck
U kiest in 3 stappen waar het probleem is en wat er precies aan de hand is. Zo ontdekt u:
- of het probleem in de woning mogelijk een ‘gebrek’ is volgens het Beleidsboek gebreken;
- wie het probleem op moet lossen, de huurder of de verhuurder;
- wanneer en hoe u de Huurcommissie kunt inschakelen.
Start de Gebrekencheck
Stap 1
Klik op de kamer waar iets kapot of beschadigd is:
- woonkamer
- slaapkamer of werk- of hobbykamer
- badkamer
- toilet
- keuken
- gang
- portiek
- berging (op zolder bijvoorbeeld)
- tuin (-pad)