Gebreken aan de trap, in het portiek of trappenhuis
Dit is Stap 3 van de Gebrekencheck. Hiermee kunt u kijken of u een tijdelijke huurverlaging kunt aanvragen. Heeft u een gebrek op een andere plek? Begin dan bij Stap 1.
Wat ziet u?
Herkent u een van deze dingen:
- De trap is onveilig doordat de leuning ontbreekt, los is of gebroken. Of de leuningdragers zijn los of ontbreken.
- Van de trap zijn vijf of meer treden in het midden (waar je loopt) ernstig uitgesleten. De plek van uitslijting moet tenminste 20 millimeter groot zijn.
- Van een of meer treden van de trap is de voorkant afgebroken.
- Als het om een stenen trap gaat: er zijn tegels kapot of afgebroken of de looplijn op de plaatafwerking ontbreekt.
- Als het om een houten trap gaat: er is ernstige houtrot en dit veroorzaakt een gevaarlijke situatie.
- Door gebreken in de constructie is er ernstige geluidsoverlast, bijvoorbeeld ‘kraken’.
- De huisbel bij de ingang van een gesloten trappenhuis ontbreekt of doet het niet. Het gaat om de huisbel eventueel gecombineerd met intercom, videosysteem of automatische deuropener.
- Van de buitentrap ontbreekt de leuning. Dit is een gebrek als je met de trap minimaal anderhalve (1.5) meter omhoog moet om bij de voordeur te komen.
Voor welke gebreken kunt u niet bij de Huurcommissie terecht?
Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
Als de gebreken zijn veroorzaakt door uw eigen gedrag, kunnen wij geen huurverlaging helpen aanvragen. In de badkamer moet u bijvoorbeeld zelf zorgen voor frisse lucht. Als u niet goed ventileert komen er vochtplekken. Lees hier meer over gebreken door bewonersgedrag.
Wat moet de verhuurder doen bij ernstige gebreken?
Dit soort gebreken moet uw verhuurder oplossen.
Stuur een brief of e-mail naar de verhuurder.
Als u geen reactie krijgt binnen 6 weken, kunt u een tijdelijke huurverlaging aanvragen.
Kunt u het gebrek niet vinden?
In deze Gebrekencheck staan 19 gebreken die het meest voorkomen.
Staat uw klacht er niet bij? Kijk dan in het Beleidsboek gebreken.
Gevolgschade
Soms is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis. Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.