Gebreken aan de riolering
(afvoer van vuil water bij wc, keuken of badkamer)
Dit is Stap 3 van de Gebrekencheck. Hiermee kunt u kijken of u een tijdelijke huurverlaging kunt aanvragen. Heeft u een gebrek op een andere plek? Begin dan bij Stap 1.
Wat ziet u?
Herkent u een van deze dingen:
- Er komt afvalwater terug uit de afvoer; bijvoorbeeld in de wc of wasbak of douche.
- Het stinkt heel erg naar rioollucht in de woonruimte of in het (gemeenschappelijk) trappenhuis.
Voor welke gebreken kunt u niet bij de Huurcommissie terecht?
Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
Als de gebreken zijn veroorzaakt door uw eigen gedrag, kunnen wij geen huurverlaging helpen aanvragen. In de badkamer moet u bijvoorbeeld zelf zorgen voor frisse lucht. Als u niet goed ventileert komen er vochtplekken. Lees hier meer over gebreken door bewonersgedrag.
Wat moet de verhuurder doen bij ernstige gebreken?
Dit soort gebreken moet uw verhuurder oplossen.
Stuur een brief of e-mail naar de verhuurder.
Als u geen reactie krijgt binnen 6 weken, kunt u een tijdelijke huurverlaging aanvragen.
Kunt u het gebrek niet vinden?
In deze Gebrekencheck staan 19 gebreken die het meest voorkomen.
Staat uw klacht er niet bij? Kijk dan in het Gebrekenboek (PDF).
Gevolgschade
Soms is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis. Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.