Gebrekencheck stap 3 -het riool
U heeft een probleem het riool, dus de afvoer van vuil water bij de wc, de keuken of de badkamer. Gaat het om ‘ernstig gebrek’? En wie moet het oplossen? U ontdekt het in deze laatste stap van de Gebrekencheck.
Heeft u last van één van de volgende dingen? Dan is er misschien sprake van een (ernstig) gebrek, dat de verhuurder moet oplossen.
- Er komt afvalwater terug uit de afvoer; bijvoorbeeld in de wc of wasbak of douche.
- Het stinkt heel erg naar rioollucht in de woonruimte of in het (gemeenschappelijk) trappenhuis.
Wat kunt u doen bij een (ernstig) gebrek?
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Let op: is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis? Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.
Lees hoe u gebreken en gevolgschade meldt én wat kunt doen als uw verhuurder het probleem niet op tijd oplost. Ga naar
. pagina voor huurders van kamers, sociale- of middenhuurwoningen.
. pagina voor huurders in de vrije sector.
. pagina voor verhuurders.
Heeft u een ander probleem aan het riool?
Dan is het misschien
- geen gebrek, maar een kleine reparatie, die de huurder zelf moet oplossen. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
- een gebrek dat niet veel voorkomt. Kijk in het Beleidsboek Gebreken. Is het probleem inderdaad een gebrek volgens het beleidsboek? Kijk dan hierboven wat u kunt doen.