Gebreken aan het raam of de deur
Dit is Stap 3 van de Gebrekencheck. Hiermee kunt u kijken of u een tijdelijke huurverlaging kunt aanvragen. Heeft u een gebrek op een andere plek? Begin dan bij Stap 1.
Het gaat hier over de houten kozijnen van deuren en ramen aan de buitenkant van uw woning.
Heeft u deuren en ramen van metaal of ander materiaal? Kijk dan in het Beleidsboek gebreken.
Wat ziet u?
Herkent u een van deze dingen:
- De deur of het raam kan niet meer open of dicht, door een bouwkundig gebrek
- Het slot of de sluiting werkt niet.
- Het kozijn, de deur of het raam zijn verzakt, waardoor er kieren (groter dan 1 centimeter) zijn die je niet gemakkelijk kunt dichten.
- Van een schuifraam ontbreken de wissellatten, de belegstukken (platte stukken hout van de betimmering), de raamgewichten en/of zijn de katrollen kapot.
Voor welke gebreken kunt u niet bij de Huurcommissie terecht?
Kleine reparaties zijn voor uw eigen rekening. U moet deze zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
Als de gebreken zijn veroorzaakt door uw eigen gedrag, kunnen wij geen huurverlaging helpen aanvragen. In de badkamer moet u bijvoorbeeld zelf zorgen voor frisse lucht. Als u niet goed ventileert komen er vochtplekken. Lees hier meer over gebreken door bewonersgedrag.
Wat moet de verhuurder doen bij ernstige gebreken?
Dit soort gebreken moet uw verhuurder oplossen.
Als u geen reactie krijgt binnen 6 weken, kunt u een tijdelijke huurverlaging aanvragen.
Kunt u het gebrek niet vinden?
In deze Gebrekencheck staan 19 gebreken die het meest voorkomen.
Staat uw klacht er niet bij? Kijk dan in het Beleidsboek gebreken.
Gevolgschade
Soms is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis. Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.