Onderhoud en gebreken

Verhuurt u woonruimte in de sociale- of middensector of de vrije sector? Dan is het onderhoud verdeeld tussen u en de huurder. U zorgt voor het groot onderhoud. De huurder zorgt zelf voor het klein onderhoud.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u een overzicht met onderhoudstaken. Daarin staat wie verantwoordelijk is voor welk soort onderhoud. Heeft uw huurder schade veroorzaakt aan de woning of kamer? Dan moet de huurder zelf voor de reparatie daarvan zorgen. 

Afspraken over kleine reparaties

Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder. Deze moet de reparaties zelf makkelijk kunnen uitvoeren en ze mogen weinig geld kosten. Kost een reparatie veel geld? En kan uw huurder deze niet zelf makkelijk uitvoeren? Dan moet u de reparatie alsnog betalen. 

U kunt met uw huurder afspreken dat u kleine reparaties uitvoert. U mag de kosten dan doorberekenen in de servicekosten.

Tip: Loop samen met de huurder door de woning voordat u het huurcontract ondertekent. Schrijf op hoe het onderhoud van de woning op dat moment is. Zo’n beschrijving heet een opnamestaat van de woonruimte. 

Huurverlaging bij ernstige gebreken

Als een woning ernstige gebreken heeft, kan de Huurcommissie de huurprijs verlagen. In de Gebrekencheck kunt u zien of het achterstallig onderhoud ernstig genoeg is voor een huurverlaging. 

Er zijn 3 soorten ernstige gebreken

Dit zijn gebreken waarbij uw huurder de Huurcommissie kan inschakelen.

Categorie A: zeer ernstige gebreken
Bijvoorbeeld: 

  • geen daglicht in de woning 
  • geen wc, bad, douche, wastafel of keuken met stromend water en afvoer 
  • geen afsluitbare deuren of ramen, waardoor anderen de woning in kunnen.

Categorie B: ernstige gebreken
Bijvoorbeeld: 

  • ernstige schimmel en houtrot 
  • ernstige lekkage door regen 
  • geen goede afvoer van rook en verbrandingsgassen 
  • verzakte of scheefstaande buitenmuren. 

Categorie C: overige ernstige gebreken

Bijvoorbeeld:

  • ernstige stank- en vochtoverlast door slechte ventilatie 
  • ernstige lekkage van leidingen 
  • ernstige vocht- of schimmelplekken als gevolg van optrekkend of doorslaand vocht.

Over welke gebreken doet de Huurcommissie geen uitspraak 

Wij kunnen geen uitspraak doen over: 

  • het opknappen of vernieuwen van een woning, bijvoorbeeld het plaatsen van dubbelglas
  • gebreken aan een gaskachel
  • ongedierte
  • geen internet of tv-aansluiting. 

Als u de gebreken heeft gerepareerd

Had de woning ernstige problemen en heeft de Huurcommissie daarom de huur tijdelijk verlaagd of geadviseerd om de huur tijdelijk te verlagen? En heeft u de gebreken gerepareerd? Dan mag u de oude huurprijs weer vragen. 
Is uw huurder niet tevreden over de reparaties? Dan kunt u ons vragen om te beoordelen of de gebreken voldoende zijn hersteld en vanaf welke datum u weer de oude huurprijs mag vragen.