Gebrekencheck stap 3 - trap, portiek of trappenhuis
Is het probleem een ‘ernstig gebrek’? En wie moet het oplossen? U ontdekt het in deze laatste stap van de Gebrekencheck.
Heeft u last van één van de volgende dingen? Dan is er misschien sprake van een (ernstig) gebrek, dat de verhuurder moet oplossen.
- De trap is onveilig doordat de leuning ontbreekt, los is of gebroken. Of de leuningdragers zijn los of ontbreken.
- Van de trap zijn 5 of meer treden in het midden (waar je loopt) ernstig uitgesleten. De plek van uitslijting moet tenminste 20 millimeter groot zijn.
- Van een of meer treden van de trap is de voorkant afgebroken.
- Als het om een stenen trap gaat: er zijn tegels kapot of afgebroken of de looplijn op de plaatafwerking ontbreekt.
- Als het om een houten trap gaat: er is ernstige houtrot en dit veroorzaakt een gevaarlijke situatie.
- Door gebreken in de constructie is er ernstige geluidsoverlast, bijvoorbeeld ‘kraken’.
- De huisbel bij de ingang van een gesloten trappenhuis ontbreekt of doet het niet. Het gaat om de huisbel eventueel gecombineerd met intercom, videosysteem of automatische deuropener.
- Van de buitentrap ontbreekt de leuning. Dit is een gebrek als je met de trap minimaal anderhalve (1.5) meter omhoog moet om bij de voordeur te komen.
Wat kunt u doen bij een (ernstig) gebrek?
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Let op: is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis? Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.
Lees hoe u gebreken en gevolgschade meldt én wat kunt doen als uw verhuurder het probleem niet op tijd oplost. Ga naar
. pagina voor huurders van kamers, sociale- of middenhuurwoningen.
. pagina voor huurders in de vrije sector.
. pagina voor verhuurders.
Heeft u een ander probleem aan trap, portiek of trappenhuis?
Dan is het misschien
- geen gebrek, maar een kleine reparatie, die de huurder zelf moet oplossen. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
- een gebrek dat niet veel voorkomt. Kijk in het Beleidsboek Gebreken. Is het probleem inderdaad een gebrek volgens het beleidsboek? Kijk dan hierboven wat u kunt doen.