Gebrekencheck stap 3 - raam, deur of kozijn

Is het probleem een ‘ernstig gebrek’? En wie moet het oplossen? U ontdekt het in deze laatste stap van de Gebrekencheck. 

Heeft u last van één van de volgende dingen? Dan is er misschien sprake van een (ernstig) gebrek, dat de verhuurder moet oplossen. 

  • Een deur of raam kan niet meer open of dicht, door een bouwkundig gebrek.
  • Het slot of de sluiting werkt niet.
  • Een kozijn, deur en/of raam is verzakt, waardoor er kieren  zijn die je niet gemakkelijk kunt dichten. De kieren zijn groter dan 1 cm.
  • Van een schuifraam ontbreken de wissellatten, de belegstukken (platte stukken hout van de betimmering), de raamgewichten en/of zijn de katrollen kapot.

NB Het gaat hier over de houten kozijnen van deuren en ramen aan de buitenkant van uw woning. Heeft u deuren en ramen van metaal of ander materiaal? Kijk dan in het Beleidsboek gebreken.

Wat kunt u doen bij een (ernstig) gebrek?

Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder.  Let op: is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis? Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder. 

Lees hoe u gebreken en gevolgschade meldt én wat kunt doen als uw verhuurder het probleem niet op tijd oplost. Ga naar   

. pagina voor huurders van kamers, sociale- of middenhuurwoningen
. pagina voor huurders in de vrije sector
. pagina voor verhuurders.  

Heeft u een ander probleem aan een raam, deur of kozijn?

Dan is het misschien  

  • een kleine reparatie, die de huurder zelf moet oplossen. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.  
  • een gebrek dat niet veel voorkomt. Kijk in het Beleidsboek Gebreken. Is het probleem inderdaad een gebrek volgens het beleidsboek? Kijk dan hierboven wat u kunt doen.