Gebrekencheck stap 3 - raam, deur of kozijn
Is het probleem een ‘ernstig gebrek’? En wie moet het oplossen? U ontdekt het in deze laatste stap van de Gebrekencheck.
Heeft u last van één van de volgende dingen? Dan is er misschien sprake van een (ernstig) gebrek, dat de verhuurder moet oplossen.
- Een deur of raam kan niet meer open of dicht, door een bouwkundig gebrek.
- Het slot of de sluiting werkt niet.
- Een kozijn, deur en/of raam is verzakt, waardoor er kieren zijn die je niet gemakkelijk kunt dichten. De kieren zijn groter dan 1 cm.
- Van een schuifraam ontbreken de wissellatten, de belegstukken (platte stukken hout van de betimmering), de raamgewichten en/of zijn de katrollen kapot.
NB Het gaat hier over de houten kozijnen van deuren en ramen aan de buitenkant van uw woning. Heeft u deuren en ramen van metaal of ander materiaal? Kijk dan in het Beleidsboek gebreken.
Wat kunt u doen bij een (ernstig) gebrek?
Meld het gebrek zo snel mogelijk bij uw verhuurder. Let op: is er iets kapot of beschadigd door een eerdere gebeurtenis? Dan noemen we dat gevolgschade. Zorg ervoor dat u de gevolgschade ook direct doorgeeft aan de verhuurder.
Lees hoe u gebreken en gevolgschade meldt én wat kunt doen als uw verhuurder het probleem niet op tijd oplost. Ga naar
. pagina voor huurders van kamers, sociale- of middenhuurwoningen.
. pagina voor huurders in de vrije sector.
. pagina voor verhuurders.
Heeft u een ander probleem aan een raam, deur of kozijn?
Dan is het misschien
- een kleine reparatie, die de huurder zelf moet oplossen. Hier vindt u een lijst met kleine reparaties.
- een gebrek dat niet veel voorkomt. Kijk in het Beleidsboek Gebreken. Is het probleem inderdaad een gebrek volgens het beleidsboek? Kijk dan hierboven wat u kunt doen.