”Ik wist niet eens van het bestaan van de Huurcommissie, dus ik ben gelijk online gaan zoeken”
Interviews
Al 22 jaar woont Mieke Gaspersz met haar man in een huurhuis in Hardenberg. De eerste keer dat ze contact opnam met de Huurcommissie is tien jaar geleden. Aanleiding was de uitgeleefde keuken die op instorten stond. De keuken was, net als het huis zelf, ruim 25 jaar oud en de verhuurder weigerde hem te vervangen. Een buurman liet destijds weten dat de verhuurder verplicht was na 25 jaar een nieuwe keuken te plaatsen en begon over de Huurcommissie. ”Ik wist niet eens van het bestaan, dus ben toen gelijk online gaan zoeken.”
Zwaar verouderde keuken
Gaspersz huurt haar vier-onder-één-kap-woning van een corporatie. “Als ze weigeren iets te doen met onze klachten en geen onderhoud plegen, en dat komt regelmatig voor, kan ik gelukkig naar de Huurcommissie.” Tien jaar geleden was dat voor de keuken, die na een inspectie aan huis, door een rapporteur van de Huurcommissie, inderdaad zwaar verouderd bleek. Gaspersz won de zaak en er kwam een nieuwe keuken, maar dat veranderde weinig aan de houding van de verhuurder. En dus schakelde ze het afgelopen jaar de Huurcommissie weer in. Dit keer vanwege een vochtprobleem in de buitenmuur. ”Het aanmelden vond ik best lastig. Het is met hulp van mijn man en kinderen toch gelukt. Helaas heb ik deze zaak verloren, en dat kwam vooral doordat ik tijdens de aanmelding per ongeluk een algemeen gebrek had overgenomen, die niet gespecificeerd was naar onze situatie.
Aanmelding volgende zaak
Hoewel ze de zaak verloor, blijft Gaspersz enthousiast over de Huurcommissie. “Ik zou niet weten waar ik anders naar toe kan met klachten. Ze zijn altijd vriendelijk en professioneel als ik ze aan de telefoon krijg.” Ondertussen is ze bezig met de aanmelding van een volgende zaak, over het energielabel van haar huis. “Ik wil dat graag uitgezocht hebben.”