Een onderzoek in de woning is vaak de eerste stap in een procedure. Op deze pagina ziet en leest u hoe zo'n onderzoek werkt. En wat het betekent voor de huurder en de verhuurder.
*Luchtige muziek begint*
Voiceover:
Miljoenen mensen in Nederland wonen in een huurwoning of huren een kamer. Stel nou dat huurder en verhuurder het niet eens zijn over de huurprijs, een huurverhoging, de servicekosten, of de oplossing van een gebrek in de woning. Dan kan je naar de Huurcommissie. De Huurcommissie is onafhankelijk en onpartijdig. Als de Huurcommissie de zaak in behandeling neemt, is een beschrijving op papier vaak niet genoeg om een goed beeld te krijgen van de situatie. Dan doet een bouwkundige een onderzoek. De bouwkundige is in dienst van de Huurcommissie.
*Luchtige muziek*
Logo Huurcommissie verschijnt in beeld.
Beeldtekst: Het bouwkundig onderzoek.
Voiceover:
De afspraak voor het onderzoek wordt ruim van tevoren gemaakt en duurt meestal tussen de 15 minuten en anderhalf uur. De huurder moet daarbij aanwezig zijn.
Vivianne de Prouw – Bouwkundige:
Er zijn verschillende redenen om mij op pad te sturen. Mijn collega's op kantoor beoordelen de zaak, en als ze informatie missen dan sturen ze mij naar de woning en ga ik het onderzoeken.
Voiceover:
Als het geschil bijvoorbeeld gaat over de hoogte van de huur, moet de Huurcommissie de maximale huurprijs vaststellen. Dat gebeurt door middel van het wettelijke puntensysteem. De onderzoeker zal het hele huis meten.
Vivianne de Prouw – Bouwkundige:
Ik meet de ruimtes in, zoals de woonkamer, slaapkamer, badkamer en keuken. En ik kijk ook naar de apparatuur die in een woning is, het sanitair, maar ook het tegelwerk.
Voiceover:
Vaak wordt onderzoek gedaan naar een gebrek in de woning. Denk bijvoorbeeld aan vocht, schimmel of tocht.
Vivianne de Prouw – Bouwkundige:
Ik kijk of het gebrek nog aanwezig is en hoe vochtig het bijvoorbeeld nog is. Als het al is hersteld, dan kijk ik of het wel goed is hersteld.
Voiceover:
De onderzoeker maakt een rapport van de bevindingen. De huurder en de verhuurder ontvangen het rapport en het wordt gebruikt door de Huurcommissie bij het voorbereiden van de uitspraak.
*Luchtige muziek speelt*
Logo Huurcommissie verschijnt in beeld.
Beeldtekst: Huurcommissie. Voor huurders en verhuurders.
www.huurcommissie.nl.
*Luchtige muziek eindigt*
In de video hierboven ziet u hoe een onderzoek gebeurt. Waar de onderzoeker in uw geval naar kijkt, dat hangt af van wat er nodig is in uw zaak.
- Gaat het om de hoogte van de huur? Dan moet de onderzoeker alle ruimtes opmeten. Dat is nodig voor de puntentelling.
- Gaat het om onderhoudsproblemen? De onderzoeker kijkt alleen naar de gebreken die u als huurder heeft gemeld in de brief aan uw verhuurder. Dus niet naar andere of nieuwe gebreken.
- Gaat het om woningverbetering? De onderzoeker bekijkt wat er is verbeterd en wat de kosten waren. Bij sociale- en middenhuurwoningen zal de onderzoeker ook een puntentelling opstellen.
- Heeft de verhuurder gemeld dat de gebreken zijn hersteld? De onderzoeker kijkt of dat zo is. Het gaat alleen om de gebreken waarvoor de huur tijdelijk was verlaagd.
- Gaat het om servicekosten? Dan kijkt de onderzoeker naar zaken die daarmee te maken hebben.
Bent u verhuisd? Of gaat u verhuizen? Lees hier wat u moet doen. |
U bent huurder. Moet u thuis zijn bij het onderzoek?
Ja. Als u niet thuis bent kunnen we geen onderzoek doen. U krijgt ongeveer 2 weken van tevoren een brief over het onderzoek bij u thuis. Daarin staat op welke dag en tijd onze onderzoeker bij u langs komt.
Kunt u echt niet thuis zijn tijdens het onderzoek? Regel dan iemand anders die ons kan binnenlaten. Lukt dat echt niet? Bel dan zo snel mogelijk 088 - 1 600 300 en vraag of we het onderzoek kunnen verzetten. Dat kan alleen als er een heel goede reden voor is. En op zijn laatst 5 werkdagen voor de datum van het onderzoek. De Huurcommissie beslist of we een nieuwe datum kunnen plannen.
Zo zorgt u dat het onderzoek veilig kan gebeuren
Het is belangrijk dat u zorgt de onderzoeker overal goed en veilig bij kan. Zorg ook dat iedereen zich aan de afspraken hieronder houdt.
- Heeft u een hond of een ander huisdier? Zorg dat het dier niet bij de onderzoeker kan komen.
- Een onderzoeker mag niet klimmen naar plekken die hoger zijn dan 2,5 meter van de vloer of van de grond. Hij mag ook de kruipruimte niet in.
- Een onderzoeker mag niet een plat dak op, behalve als er een goede trap is. Op het dak moet de onderzoeker 4 meter van de dakrand kunnen blijven. Is er een hek, dan moet die afstand 2 meter zijn.
- Wordt er tijdens het onderzoek iemand bang gemaakt of bedreigd? Of gedraagt iemand zich agressief? Dan kan de onderzoeker onmiddellijk stoppen met het onderzoek.
Vindt de onderzoeker de situatie niet veilig genoeg? Dan stopt hij met het onderzoek. Hij maakt een aantekening over de onveilige situatie.
De verhuurder mag aanwezig zijn bij het onderzoek
Wilt u als verhuurder bij het onderzoek aanwezig zijn? Dat kan zeker. Geef dit op zijn laatst 2 werkdagen voor de datum van het onderzoek aan ons door. De huurder kan ons laten weten dat hij niet wil dat u bij het onderzoek aanwezig bent. We zoeken dan een andere oplossing.
U kunt ook aangeven of u voor of na het onderzoek telefonisch contact met de onderzoeker wilt.
U en uw (ver)huurder krijgen het onderzoeksrapport
Na het onderzoek ontvangen huurder en verhuurder het rapport. Zij kunnen hier allebei op reageren. De Huurcommissie neemt de reacties mee in de beoordeling van de zaak.
- Is de zaak duidelijk? Dan ontvangt u samen met het rapport meteen een schriftelijke uitspraak.
- Het kan zijn dat wij nog vragen hebben na het onderzoeksrapport. U krijgt dan samen met het rapport een uitnodiging voor een (online) zitting. Na de zitting volgt een schriftelijke uitspraak.
Heeft u extra informatie?
Wilt u nog informatie sturen die de onderzoeker vooraf moet bekijken? Dat kan op zijn laatst 5 werkdagen voor het onderzoek. Log in op MijnHuurcommissie en stuur de informatie op met het online formulier Aanvullende informatie bij een procedure.
Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.