Huurverhoging na woningverbetering beoordelen
Woont u in een huurwoning in de vrije sector en heeft uw verhuurder uw woning verbeterd? Dan mag de verhuurder in sommige gevallen de huur verhogen. Hier leest u bij welke verbeteringen dat mag. En wat u kunt doen als u het niet eens bent met de huurverhoging.
Er is sprake van woningverbetering als fysieke (onroerende) veranderingen of toevoegingen aan de huurwoning leiden tot een toename van het woongenot. Bijvoorbeeld:
- Het toevoegen van voorzieningen die nog niet aanwezig waren. Hieronder valt bijvoorbeeld het toevoegen van inbouwapparatuur, een ligbad of mechanische ventilatie.
- Het aanbrengen van fysieke energiebesparende maatregelen die nog niet aanwezig waren.
- Het vergroten van het balkon.
Vervanging of reparatie is geen woningverbetering
Als uw verhuurder iets van oud naar nieuw vervangt of iets repareert, dan is dat geen woningverbetering maar (groot) onderhoud. Daarvoor geldt geen recht op huurverhoging. Onderhoud is bijvoorbeeld:
- Onderhoud/herstel van funderingen, gevels, galerijen en balkons.
- Onderhoud/herstel van de lift.
- Onderhoud/herstel van het dak of dakgoten.
- Onderhoud/herstel van riolering of gas-, water- en elektraleidingen.
- Vervangen van buitenkozijnen, ramen en deuren.
- Vervangen van sanitair en keuken.
- Verwijderen van asbest;.
- Oplossen van vochtproblemen.
Regels voor huurverhoging na woningverbetering
Uw verhuurder mag de huur alleen verhogen als de verbeteringen voldoen aan de volgende voorwaarden:
- De werkzaamheden hebben geleid tot iets nieuws: verandering van bestaande voorzieningen of toevoeging van voorzieningen die nog niet aanwezig waren.
- De werkzaamheden hebben geleid tot een toename van het woongenot (geen vervanging van oud naar nieuw).
- Het gaat om toevoegingen of veranderingen die fysiek (onroerend) van aard zijn.
Let op: bij vrijesectorwoningen is het woningwaarderingsstelsel niet van toepassing.
Huurverhoging vanwege gehandicaptenvoorzieningen
Daarnaast mag de verhuurder de huur verhogen als hij gehandicaptenvoorzieningen heeft aangebracht. Dit zijn ingrepen die zijn gericht op het opheffen of verminderen van beperkingen die de huurder door zijn handicap ondervindt. Voor het aanbrengen ervan moet subsidie zijn verstrekt op grond van enige wettelijke regeling.
Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over de huurverhoging als de verhuurder de woning geschikt maakt voor gehandicapten.
Bent u het niet eens met de huurverhoging na woningverbetering?
Vindt u dat uw huur te veel omhoog gaat en komt u er samen met uw verhuurder niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen.
Hoe schakelt u de Huurcommissie in?
Log in op MijnHuurcommissie en vul het formulier Huurverhoging na woningverbetering in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om de huurverhoging te beoordelen. Stuur het formulier op binnen 3 maanden nadat de werkzaamheden zijn afgerond.
Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier.
Wij onderzoeken of de huurverhoging klopt
Een onderzoeker van de Huurcommissie komt bij u langs voor een onderzoek. De onderzoeker bekijkt wat er is verbeterd. Ook rekenen we uit hoeveel de verbeteringen hebben gekost. Met die informatie beoordelen we of de huurverhoging redelijk is.
In het beleidsboek Huurverhoging na woningverbetering leest u hoe wij de huurverhoging na woningverbetering berekenen.
Wat kunt u verwachten van een uitspraak over huurverhoging na woningverbetering?
Na afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging wel of niet redelijk is. U en uw verhuurder moeten zich houden aan deze uitspraak.
- Wil de verhuurder de huur te veel verhogen? Dan is de verhoging niet redelijk. In onze uitspraak staat welke huurverhoging wel redelijk is.
- Blijkt uit ons onderzoek dat de huurverhoging na woningverbetering redelijk is? Dan gaat de huurverhoging door.
Zelf geld terugvragen aan verhuurder
Betekent onze uitspraak dat u te veel huur heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u daar niet bij helpen.