Huurverhoging na woningverbetering beoordelen

 Uw verhuurder is een zaak gestart bij de Huurcommissie over de huurverhoging na woningverbetering. U kreeg daarover een brief van ons. Op deze pagina leest u wat u kunt verwachten.  

Uw verhuurder heeft uw woning verbeterd en wil daarom de huur verhogen. U bent daar niet mee eens. Nu heeft uw verhuurder ons gevraagd om de huurverhoging na woningverbetering te beoordelen.  

Wij onderzoeken of de huurverhoging redelijk is 

Een onderzoeker van de Huurcommissie komt bij u langs. De onderzoeker maakt een puntentelling van de woning en bekijkt wat er is verbeterd. Daarvan maakt de onderzoeker rapport. U krijgt, net als uw verhuurder, de gelegenheid om uw reactie te geven op het onderzoeksrapport. We berekenen ook hoeveel de verbeteringen hebben gekost. Deze informatie gebruiken we om te beoordelen we of de huurverhoging redelijk is.  

In het beleidsboek Huurverhoging na woningverbetering leest u hoe wij  de huurverhoging na woningverbetering berekenen.  

Een uitspraak over huurverhoging na woningverbetering? 

Na afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw verhuurder onze uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging wel of niet redelijk is. U en uw verhuurder moeten zich houden aan deze uitspraak.  

  • Wil de verhuurder de huur te veel verhogen? Dan is de verhoging niet redelijk. In onze uitspraak staat dan met welk bedrag de huur wel mag stijgen en vanaf welke datum.  
  • Blijkt uit ons onderzoek dat de huurverhoging na woningverbetering redelijk is? Dan gaat de huurverhoging door.  

Bent u het niet eens met de uitspraak?

Dan kunt u, net als uw verhuurder, in verzet gaan bij de Huurcommissie of een procedure starten bij de kantonrechter. Lees meer op de pagina na de uitspraak.  

Zelf geld terugvragen aan verhuurder 

Betekent onze uitspraak dat u te veel huur heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.