Informatie voor gemeenten

De Wet betaalbare huur vergroot de reikwijdte van de Wet goed verhuurderschap. Vanaf 1 januari 2025 moeten gemeenten in actie komen als verhuurder een onredelijke huurprijs vraagt, ook als zij geen gebiedsgerichte verhuurvergunning hebben ingesteld. Op deze pagina een overzicht van de dienstverlening van de Huurcommissie voor gemeenten.

De rol van de Huurcommissie als onafhankelijk geschilbeslechter is niet gewijzigd. Wel brengt de Wet betaalbare huur een aantal wijzigingen met zich mee voor huurder en verhuurder. Zoals het nieuwe middensegment.
In sommige gevallen kunnen gemeenten huurders doorverwijzen naar de Huurcommissie om een uitspraak te vragen.

Voor de hoogte van de huurprijs kunt u zelf de Huurprijscheck invullen. Of een verklaring bij de Huurcommissie aanvragen. 

Meldpunt

Sinds 1 januari 2024 moeten alle gemeenten een meldpunt voor ongewenste verhuurpraktijken hebben. Doet een huurder een melding over de hoogte van zijn huurprijs of servicekosten? Dan kunnen gemeenten doorgaans naar de Huurcommissie doorverwijzen.

Let op! Doet een huurder een verzoek om handhaving? Dan kunnen gemeenten de huurder niet naar de Huurcommissie doorverwijzen, maar moeten zij zelf in actie komen.

Geschilbeslechting en handhaving

De Huurcommissie doet op verzoek van een huurder of verhuurder een uitspraak over de huurprijs of de servicekosten. Die uitspraak is bindend, maar de Huurcommissie voert hierop geen toezicht of handhaving uit.
Gemeenten doen op verzoek van een huurder of op eigen initiatief onderzoek naar het gedrag van een verhuurder en kunnen een waarschuwing geven, een last onder dwangsom of bestuursdwang opleggen of een boete opleggen. Gemeenten kunnen de huurprijs of de servicekosten niet vaststellen. Het gaat om het normeren van het gedrag van een verhuurder. 

Openbaar Register

De Huurcommissie publiceert de meeste van haar uitspraken van de afgelopen vijf jaar in het Openbaar Register. Gemeenten kunnen zo'n uitspraak gebruiken als zij willen gaan handhaven.

Inzage in lopende zaken

Om samenloop tussen handhaving door gemeenten en geschilbeslechting door de Huurcommissie te voorkomen, hebben gemeenten sinds 1 juli 2024 de mogelijkheid om lopende zaken in te zien. Heeft een huurder een verzoek over zijn huurprijs of servicekosten bij de Huurcommissie ingediend? Dan kunnen gemeenten de uitspraak van de Huurcommissie gebruiken als zij willen gaan handhaven. 

Verklaring

Een verklaring is een oordeel van de Huurcommissie over de kwaliteit van een woning en de maximale huurprijs die daarbij hoort. De Huurcommissie drukt die kwaliteit uit in een aantal punten op grond van het woningwaarderingsstelsel. Dit wordt ook wel een “puntentelling” genoemd. De Huurcommissie gebruikt daarbij haar eigen Huurprijscheck. Gemeenten kunnen zo'n verklaring gebruiken als zij willen gaan handhaven.

Kijk voor meer informatie in het Beleidsboek Gemeenten en de pagina Verklaring voor gemeenten.

Servicekosten

Op grond van de Wet goed verhuurderschap moet een verhuurder zich aan de regels over de servicekosten houden. Dat betekent onder meer dat een verhuurder alleen redelijke servicekosten in rekening mag brengen en dat verhuurder tijdig een jaarafrekening voor de servicekosten aan huurder moet sturen.

Doet een verhuurder dat niet? Dan is dat een overtreding van de Wet goed verhuurderschap waarop gemeenten kunnen handhaven.

N.B. Gemeenten kunnen de hoogte van de servicekosten niet vaststellen. Dat kan alleen de Huurcommissie of de kantonrechter.

Kijk voor meer informatie in het Besluit servicekosten en het Beleidsboek Servicekosten van de Huurcommissie. Hierin staat hoe de Huurcommissie in een geschil over de servicekosten tot een uitspraak komt.

Of kijk voor meer informatie in de (geactualiseerde) handreiking van de VNG (blz. 35).

Meer informatie

Hieronder een overzicht van relevante informatiebronnen en tools voor gemeenten.

Beleidsboeken van de Huurcommissie (Huurcommissie.nl)

Huurprijscheck (Huurcommissie.nl)

Huurliberalisatiegrenzen (Rijksoverheid.nl)

Wet goed verhuurderschap (Volkshuisvestingnederland.nl)

Wet betaalbare huur (Volkshuisvestingnederland.nl)

Wet betaalbare huur (VNG)

Tips voor gemeenten (Platform31)

Webinar Wet goed verhuurderschap (BZK op Youtube)

Webinar Wet betaalbare huur (BZK op Youtube)

Heeft u vragen?

Bel ons dan op 088 - 1 600 300. Ons klantcontactcentrum is bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur. U kunt ook mailen naar gemeente@huurcommissie.nl. U krijgt dan binnen 5 werkdagen antwoord op uw bericht.