Huurverhoging na woningverbetering beoordelen

Huurt u een woning in de sociale- of middensector en heeft uw verhuurder uw woning verbeterd? Dan mag uw verhuurder de huur misschien verhogen. Hier leest u bij welke verbeteringen dat mag. Ook leest u wat u kunt doen als u het niet eens bent met de huurverhoging.  

Uw verhuurder mag de huur alleen verhogen als de woningverbetering voldoet aan de volgende voorwaarden:  

  • de werkzaamheden hebben geleid tot iets nieuws: een verandering van bestaande voorzieningen of toevoeging van voorzieningen die daarvoor nog niet aanwezig waren.  
  • de werkzaamheden hebben geleid tot een toename van het woongenot (geen vervanging van oud naar nieuw).  
  • het gaat om toevoegingen of veranderingen die fysiek (onroerend) van aard zijn.  
  • de nieuwe huurprijs is niet hoger dan de maximale huur. De maximale huur hangt af van de puntentelling van de woning. 

Gehandicaptenvoorzieningen 

De verhuurder mag de huur ook verhogen als er nieuwe voorzieningen zijn aangebracht, waardoor de woning geschikt is voor gehandicapten. Het moet een aanpassing zijn waarvoor de verhuurder subsidie heeft ontvangen. 

Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over de huurverhoging als uw verhuurder uw woning geschikt maakt voor gehandicapten.  

Vervanging en onderhoud is géén woningverbetering  

Als uw verhuurder iets repareert of iets ouds vervangt voor iets nieuws, dan is dat geen woningverbetering, maar (groot) onderhoud. Het gaat dan om: 

  • onderhoud aan of reparatie van, bijvoorbeeld: funderingen, gevels, galerijen en balkons, de lift, het dak of de riolering;  
  • vervanging van, bijvoorbeeld: buitenkozijnen, ramen en deuren, sanitair of de keuken;  
  • het oplossen van gebreken, zoals asbest verwijderen of vochtproblemen oplossen.  
  • Reparatie, vervanging en andere vormen van onderhoud geven geen recht op huurverhoging. 

Bent u het niet eens met de huurverhoging na woningverbetering? 

Vindt u dat uw huur te veel omhoog gaat? En komt u er samen met uw verhuurder niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen en vragen om de huurverhoging te beoordelen.  

Hoe schakelt u de Huurcommissie in? 

Log in op  MijnHuurcommissie en vul het formulier Huurverhoging na woningverbetering in. Daarmee vraagt u de Huurcommissie om de huurverhoging te beoordelen. Stuur het formulier op tijd: dat is binnen 3 maanden nadat de werkzaamheden zijn afgerond. 

Heeft u moeite met het invullen van het online formulier? Neem contact met ons op via 088 - 1 600 300 of via het contactformulier

Wij onderzoeken of de huurverhoging redelijk is  

Een onderzoeker van de Huurcommissie komt bij u langs. De onderzoeker maakt een puntentelling van de woning en bekijkt wat er is verbeterd. Daarvan maakt de onderzoeker rapport. U krijgt, net als uw verhuurder, de gelegenheid om uw reactie te geven op het onderzoeksrapport.  

We berekenen ook hoeveel de verbeteringen hebben gekost. Deze informatie gebruiken we om te beoordelen we of de huurverhoging redelijk is.  

In het beleidsboek Huurverhoging na woningverbetering leest u hoe wij  de huurverhoging na woningverbetering berekenen

Wat kunt u verwachten van een uitspraak over huurverhoging na woningverbetering? 

Na afloop van ons onderzoek ontvangen u en uw verhuurder onze uitspraak. Daarin staat of de huurverhoging wel of niet redelijk is. U en uw verhuurder moeten zich houden aan deze uitspraak.  

  • Wil de verhuurder de huur te veel verhogen? Dan is de verhoging niet redelijk. In onze uitspraak staat dan met welk bedrag de huur wel mag stijgen en vanaf welke datum.  

  • Blijkt uit ons onderzoek dat de huurverhoging na woningverbetering redelijk is? Dan gaat de huurverhoging door.  

Bent u het niet eens met de uitspraak? 

Dan kunt u, net als uw verhuurder, in verzet gaan bij de Huurcommissie of een procedure starten bij de kantonrechter.  

Lees meer op de pagina Na de uitspraak.  

Zelf geld terugvragen aan verhuurder  

Betekent onze uitspraak dat u te veel huur heeft betaald? Vraag dan zelf uw geld terug aan uw verhuurder. Wil uw verhuurder het bedrag niet terugbetalen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. De Huurcommissie kan u hier niet bij helpen.