Voorlichting voor verhuurders op ledencongres Vastgoed Belang

Op vrijdag 29 november verzorgde de Huurcommissie twee presentaties op het ledencongres van Vastgoed Belang, de brancheorganisatie voor particuliere verhuurders. Daarbij lag de nadruk op informatie over de puntentelling (woningwaarderingsstelsel) en servicekosten. Met deze vorm van voorlichting wil de Huurcommissie bijdragen aan de preventie van geschillen tussen huurders en verhuurders. Bij de bijeenkomsten waren in totaal enkele honderden verhuurders aanwezig.

Beeld: Fotostudio Ferdinand Beuse

Tijdens de presentaties kregen de aanwezigen veel informatie van beleidsmedewerkers van de Huurcommissie. Zo was er uitleg over hoe de Huurcommissie het nieuwe woningwaarderingsstelsel toepast en de regels voor de puntentelling. Speciale aandacht was er daarbij voor de energieprestatie van de woonruimte, regels voor de waardering van een buitenruimte, de WOZ-waarde en opslagen voor monumenten en beschermde dorps- en stadsgezichten. Vanzelfsprekend kwamen de wijzigingen aan bod die op 1 juli 2024 met de Wet betaalbare huur van kracht zijn geworden. Zo krijgt een goede energieprestatie meer punten, maar een laag energielabel minpunten, de zogenaamde tochtkorting. Anderzijds krijgt een woning onder het nieuwe stelsel juist minder snel minpunten als het gaat om de buitenruimte: werden die vroeger berekend als er geen privé-buitenruimte was, nu alleen nog als er helemaal geen buitenruimte is.

Overzicht puntentelling verplicht
Hoe het woningwaarderingsstelsel is uitgewerkt is te vinden in de beleidsboeken Woningwaarderingsstelsel voor zelfstandige woonruimten en dat voor onzelfstandige woonruimten. Huurders en verhuurders kunnen voor het berekenen van de puntentelling gratis gebruikmaken van de Huurprijscheck.
Overigens zijn verhuurders vanaf 1 januari 2025 verplicht om bij alle nieuwe huurcontracten een overzicht van de puntentelling te geven. Is er een geschil over de huurprijs en komen huurder en verhuurder er samen niet uit? Dan kunnen zij zich in veel gevallen een beroep doen op de Huurcommissie voor een toets van (aanvangs)huurprijs.

Servicekosten: onderbouwde en werkelijk gemaakte kosten
Veel belangstelling op het congres was er ook voor de presentatie over servicekosten. De Huurcommissie gaf inzicht in veelvoorkomende knelpunten bij geschillen over de afrekening van servicekosten, met name bij particuliere verhuurders. Veel huurders en verhuurders vinden servicekosten een complex onderwerp.
Onder servicekosten mogen alleen werkelijk gemaakte kosten worden gerekend, onderbouwd met facturen of andere betaalbewijzen. Groot onderhoud (dus geen klein herstel) zoals technisch onderhoud aan een cv-ketel, mag er bijvoorbeeld niet onder vallen. Ook kosten voor het verhelpen van gebreken aan de woning, zoals voor het verhelpen van een lekkage, mogen niet onder de servicekosten vallen.

Tarief huismeester
De Huurcommissie ziet ook dat verhuurders niet altijd op de hoogte zijn van de regels voor de afrekening van servicekosten. Zo geldt voor de kosten van een huismeester een maximaal tarief van 40 euro per uur. Ook mag de verhuurder in principe maximaal 70 procent van de huismeesterkosten doorberekenen aan de huurder. Van groot belang is ook een duidelijke en tijdige jaarafrekening, zodat te controleren is waarvoor servicekosten worden betaald. Meer details en richtlijnen zijn te vinden in het beleidsboek Servicekosten.

Overzichtelijke administratie
Om conflicten over servicekosten te voorkomen zijn er veel tips te geven. Zorg er als verhuurder bijvoorbeeld voor dat servicekostenposten expliciet en gedetailleerd zijn overeengekomen met de huurder. Maak ook per huurder jaarlijks een uitgesplitste afrekening. Communiceer regelmatig met elkaar, hanteer duidelijke tarieven en zorg voor heldere facturatie en een overzichtelijke administratie. Het is ook belangrijk om bij de afrekening rekening te houden met de beleidsregels van de Huurcommissie, zoals vastgelegd in het beleidsboek Servicekosten.
 

Vragen?
Iedereen die ook na het raadplegen van een van de beleidsboeken van de Huurcommissie nog vragen heeft, kan voor informatie terecht bij het klantcontactcentrum van de Huurcommissie: via een contactformulier of telefonisch. We zijn u graag van dienst.  

Beeld: Fotostudio Ferdinand Beuse