Verhuurder Peter de Korte
Interviews
Verhuurder Peter de Korte las de brief van de Huurcommissie en voelde onmiddellijk frustratie. Hij dacht de zaak nooit te kunnen winnen. Een huurder was een procedure tegen hem gestart vanwege slecht onderhoud en eiste huurverlaging. “Ik was vastbesloten om mijn gelijk te bewijzen.”
Ruim vier jaar geleden ontving Peter de Korte, als beheerder, de eerste klacht over één van de woningen die hij verhuurt. Het ging om een benedenwoning in Nieuw-Lekkerland, bewoond door een moeder met kind. “De klacht betrof schimmelvorming in de woon- en slaapkamer. Tot dat moment had ik drie jaar lang niets van haar gehoord en leken er geen klachten te zijn. Om uit te sluiten dat achterstallig onderhoud of een constructieve fout in het gebouw de oorzaak was, heb ik een uitgebreide vochtinspectie laten doen.”
Huurverlaging eisen
Uit deze inspectie kwamen enkele bouwkundige gebreken naar voren, zoals kit- en voegwerk dat hersteld moest worden. "Die heb ik direct aangepakt en opgelost. Verder waren er geen aanwijzingen voor achterstallig onderhoud of een constructieve fout”, aldus De Korte. “De schimmelvorming bleef, en ik begreep niet waar het vandaan kwam. Uit coulance hebben wij een jaar lang geen huurverhoging doorgevoerd, omdat ik dacht dat het een bouwkundig probleem betrof.” De zoektocht naar de oorzaak bleef anderhalf jaar doorgaan, tot De Korte er via omwonenden achter kwam dat de huurder het huis continu hermetisch afsloot. “Het gebrek aan ventilatie leidde tot aanzienlijke schimmelvorming.”
De huurder bleef erbij dat de verhuurder verzaakte goed onderhoud te plegen en stapte naar de Huurcommissie om huurverlaging te eisen. “Bij het lezen van de brief van de Huurcommissie was er een gevoel van frustratie; ik dacht ik ga deze zaak nooit winnen. Mijn idee was dat de Huurcommissie vooral de belangen van de huurders behartigt en niet die van de verhuurders. Het feit dat de verhuurder 300 euro aan leges moet betalen als de zaak in zijn nadeel wordt beslist en de huurder 25 euro is wat mij betreft een ongelijkheid op zich.”
Op alle punten gelijk
De Korte verzamelde alle informatie en bewijslast om te weerleggen dat de schuld bij hem lag. “Het was een hoop papierwerk en heeft veel tijd gekost, maar ik was vastbesloten om mijn gelijk te bewijzen.” Uiteindelijk kwam de zaak voor in een online zitting van een halfuur. “Ik heb op alle punten gelijk gekregen, de klachten van de huurder zijn ongegrond verklaard en er is geen huurverlaging toegekend. Kortom, de beslissing is in mijn voordeel uitgevallen. Ik heb er een positief gevoel aan over gehouden. Onze relatie heeft er alleen wel onder geleden, en is nog steeds niet hersteld. Al hoop ik dat ze inziet hoe belangrijk ventilatie is. Niet alleen voor de gezondheid van haarzelf en haar kind, maar ook voor de woning.”