Op 1 juli 2023 ging de Wet goed verhuurderschap (WGV) in, bedoeld om ongewenste verhuurpraktijken te voorkomen en tegen te gaan. Gemeenten kunnen daarop handhaven. De rol van de Huurcommissie, als onafhankelijk geschilbeslechter voor huurder en verhuurder, is niet gewijzigd.
Voor de hoogte van de huurprijs kunt u zelf de Huurprijscheck invullen. Of een verklaring bij de Huurcommissie aanvragen.
Handhaving door een gemeente is gericht op het gedrag van de verhuurder. Hierdoor kan de verhuurder bijvoorbeeld een boete krijgen. Voor een huurder verandert dit niets aan de huurprijs of aan de servicekosten. De Huurcommissie kan wel de huurprijs verlagen of de betalingsverplichting van de servicekosten vaststellen. Deze uitspraak is bindend, maar de Huurcommissie voert hierop geen toezicht of handhaving uit.
Nee, dat kan niet. Alleen huurders en verhuurders kunnen een zaak bij de Huurcommissie starten. Heeft uw gemeente een Huurteam? Dan kan dit Huurteam namens een huurder een zaak starten bij de Huurcommissie. Het Huurteam is dan gemachtigde en ontvangt alle correspondentie over de zaak, dus ook de uitspraak.
Meldpunt
Als gemeente bent u vanuit de Wet goed verhuurderschap verplicht om voor huurders een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag te hebben. Signalen van huurders die hier binnenkomen, kunt u zelf oppakken. U kunt huurders ook verwijzen naar de Huurcommissie om daar zelf een verzoek in te dienen om de huurprijs, de huurverhoging, onderhoud/gebreken of de servicekosten te beoordelen.
U kunt (samen met de huurder) de website van de Huurcommissie bekijken om te zien welke procedure aansluit op de melding. Huurders in de sociale sector kunnen bij ons terecht voor een bindende uitspraak. Voor huurders in de vrije sector kunnen we de aanvangshuurprijs of huurverhoging toetsen.
Een huurder kan ook bellen met ons klantcontactcentrum. Kan een huurder niet zelf een verzoek indienen? Dan kunt u deze huurder wellicht in contact brengen met het Juridisch Loket, het Informatiepunt Digitale Overheid of een lokale (vrijwilligers)service die mensen ondersteunt, zoals een formulierenbrigade.
Nee, dat kan niet. Alleen een Huurteam dat als gemachtigde namens een huurder een verzoek bij de Huurcommissie indient, ontvangt alle correspondentie en de uitspraak. Als u een huurder doorverwijst, kunt u de huurder vragen om het resultaat na de uitspraak te melden. U kunt ook zelf in het openbaar register kijken. De uitspraak is er doorgaans binnen 4 maanden.
In het openbaar register van de Huurcommissie. U vindt hier afgeronde zaken van de afgelopen 5 jaar. De zaken zijn geanonimiseerd en zijn dus niet vindbaar op naam van huurder of verhuurder, maar wel op het adres van de huurwoning.
Nee. Over deze onderwerpen gaat de Huurcommissie niet.
Nee. Over dit onderwerp gaat de Huurcommissie niet.
Redelijke huurprijs
Wilt u toetsen of een verhuurder een redelijke huurprijs vraagt? U kunt zelf een puntentelling volgens het Woningwaarderingsstelsel maken met de Huurprijscheck van de Huurcommissie.
Ja. Voor huurders in de sociale sector die denken te veel huur te betalen zijn er verschillende mogelijkheden om bij de Huurcommissie een verzoek te doen tot huurverlaging. Huurders in de vrije sector kunnen binnen 6 maanden na aanvang van hun huurcontract een toetsing van de huurprijs aanvragen.
Met de Huurprijscheck kan iedereen de maximale kale huurprijs van een woning berekenen, aan de hand van een aantal vragen. Deze gaan over de locatie, het energielabel en de grootte en voorzieningen van de ruimtes binnen en buiten de woning. Uit de Huurprijscheck komt een puntenaantal. Dit puntentotaal bepaalt de maximale kale huurprijs.
Als gemeente kunt u niet de huurprijs vaststellen. Wel kunt u de uitkomst van de Huurprijscheck gebruiken bij de handhaving van de verhuurder. Om een correcte puntentelling te maken, heeft u toegang nodig tot de woning. Veel Huurteams maken puntentellingen in de woning.
In de verklaring staat het puntenaantal voor een woonruimte volgens het Woningwaarderingsstelsel en de redelijke huurprijs. De Huurcommissie stelt dit vast door een onderzoek in de woonruimte. U kunt de uitkomst van de Huurprijscheck gebruiken bij de handhaving van de verhuurder.
Voor het opstellen van de verklaring voert de Huurcommissie een onderzoek in de woonruimte uit. Ook bij een geschil tussen huurder en verhuurder over de huurprijs vindt dit onderzoek plaats. Daarnaast vraagt de Huurcommissie stukken op, zoals het huurcontract. Ook hoort de Huurcommissie huurder en verhuurder. Daarmee verschilt een uitspraak van een verklaring.
Als gemeente kunt u zowel een verklaring als een uitspraak gebruiken bij de handhaving van de verhuurder.
De Huurcommissie gaat ervan uit dat gemeenten met de Wet goed verhuurderschap vooral handhaven op de hoogte van de huurprijs. Als u met de verklaring ook inzicht wilt in de gebreken van de woonruimte, dan kunt u dat aangeven bij de toelichting op het online aanvraagformulier.
Servicekosten
Verhuurders mogen geen onredelijke servicekosten aan hun huurder vragen. In het beleidsboek Servicekosten van de Huurcommissie staat beschreven hoe getoetst kan worden of de in rekening gebrachte kosten zijn te beschouwen als een redelijke vergoeding voor de geleverde zaken en diensten. In dit beleidsboek staat ook hoe kan worden bepaald of een kostenpost tot vergoeding mag komen onder de noemer (overige) servicekosten of kosten nutsvoorzieningen met een individuele meter. Zie ook het besluit servicekosten en de informatie over beoordeling van servicekosten en nutsvoorzieningen.
Ja. Voor huurders in de sociale sector die denken te veel servicekosten te betalen zijn er verschillende mogelijkheden om bij de Huurcommissie een verzoek te doen tot beoordeling hiervan. Meer informatie over servicekosten.
Nee, dat kan niet. De wetgever heeft deze mogelijkheid voor dit onderwerp niet ingericht. Wel kunnen huurder of verhuurder een verzoek bij de Huurcommissie indienen voor het vaststellen van de hoogte van de servicekosten.
We kunnen u geen advies geven over een specifieke melding die uw gemeente van een huurder ontving. Alle regels over servicekosten staan in het beleidsboek Servicekosten. Heeft u vragen hierover? Wij lichten deze regels graag toe. Stuur hiervoor een mail naar gemeente@huurcommissie.nl.
Heeft u vragen?
Bel ons dan op 088 - 1 600 300. Ons klantcontactcentrum is bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur. U kunt ook mailen naar gemeente@huurcommissie.nl. U krijgt dan binnen 5 werkdagen antwoord op uw bericht.